Orkaan Earl - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Linda Ros - WaarBenJij.nu Orkaan Earl - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Linda Ros - WaarBenJij.nu

Orkaan Earl

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

31 Augustus 2010 | Nederland, Amsterdam

Inderdaad slecht geslapen. Vera lag naast me en die vond het ook allemaal wat eng. Ook de temperatuur was op een gegeven moment echt niet meer te harden.

Om 8 uur al uit bed en dat is voor mij doen erg vroeg. Buiten nog veel meer wind en het is het wachten op het hoogtepunt. Toen werd ik gebeld door Omroep Brabant. Het bleek dat mijn vader mij had opgegeven want ze zochten Brabanders die momenteel op Sint Maarten wonen om in de radio en tv uitzending te vertellen wat wij nu meemaken en hoe we ons hebben voorbereid. Helemaal live was het niet want ze hadden het voor alle zekerheid opgenomen omdat ik niet wist hoe lang we nog verbinding hadden. Volgens mij kun je het nog terug beluisteren op www.omroepbrabant.nl
Ook ben ik gelijk uitgenodigd voor de uitzending van vanavond. Dus dat wordt een latertje.

Ondertussen wel even stiekem door de luiken gekeken en ik zag al wel dat het aardig tekeer ging buiten. Rond een uur of 11 ging de stroom eraf en wanneer we weer stroom hebben dat is nog maar de vraag. Dus nog even snel de zaklantaarns en de kaarsen van de Intratuin klaargezet zodat ik die niet meer hoef te zoeken als het donker is.

Ondanks de curfew was maarten zo lief om langs te komen (tijdens het hoogtepunt van de storm notabene) om ons bij te staan. De wind gierde echt rond ons huis en ik kreeg zelfs het idee dat ons golfplaten dak begon te ratelen. Maar dat was gelukkig niks.

Ook John en Monique hebben nog een paar keer gebeld om te vragen hoe het ging. Ze konden vanaf hun huis de zee zien die aan mijn terras grenst en dat baarde hun nogal zorgen. de golven waren namelijk extreem hoog. Wederom werd mij een slaapplek aangeboden en hulp daar waar nodig zou zijn. Het is fijn om te weten dat je in deze bijzondere omstandigheden terug kunt vallen op je vrienden hier. Zeker als je er alleen voor staat terwijl je daar niet om gevraagd hebt.

Rond de middag was dan daar toch echt het hoogtepunt. Categorie 2 op 40 mijl afstand. Maar eigenwijs dat ik ben toch regelmatig op het terras gestaan (aan de zeekant!!) om te kijken wat die zee gaat doen maar ook vooral om wat frisse lucht te krijgen. Nu de stroom eraf is doen de ventilatoren het ook niet meer en dat zorgt voor nog hogere temperaturen.

Maarten is nog 2 keer terug naar huis gegaan. Een keer om koffie te zetten en een keer om eten te koken. Hij heeft namelijk een generator die bofkont.

Overdag viel het allemaal wel mee maar als dan de zon ondergaat en je echt de kaarsen nodig heb dan is het wel behelpen hoor. Het zijn net de donkere dagen voor kerst maar dan zonder kerstboom.

Gelukkig heb ik van mijn vader vorig jaar een wereldontvanger meegekregen op batterijen. Die heb ik nu voor het eerst gebruikt om naar de lokale omroep te luisteren. Wat betreft de intelligentie van sommige luisteraars daar heb ik nu wel mijn twijfels over. De hele dag de vraag wanneer de stroom weer aanging en wanneer de curfew opgeheven werd. Ook tientallen bellers met de mededeling dat ze geen stroom hadden. De beste vraag vond ik toch wel of Carribean Airlines vandaag vloog!!!!!
's Avonds een live uitzending van de gouverneur. De curfew zal morgen (dinsdag) om 12 uur opgeheven worden en de winkels zouden om 12 uur weer opengaan. Vat je hem???? Hoe kan iemand om 12 uur zijn winkel openen als hij pas om 12 uur mag gaan rijden??? Wie het weet mag het zeggen.
Gelijk hierop de vraag wanneer de curfew opgeheven werd. Zucht....
Oja en een beller met de mededeling dat zijn hondje dood was. Er was een boom opgevallen en nu bewoog hij niet meer. De DJ vroeg nog waarom ga je dan niet even kijken. Waarop die beller zegt, ja maar dat mag toch niet, er is toch een curfew??? Moest er eigenijk wel om lachen.

Na het telefoontje 's nachts van Omroep Brabant mijn bedje weer opgezocht. We lagen echt te drijven dus ik heb lekker wat ramen opengezet........ alleen het hielp niet.

Maar al met al de orkaan overleefd. Vond het heel indrukwekkend ook gezien het feit dat het in Nederland ook regelmatig te horen was en te lezen in de dagbladen.

Volgende week komt er weer een en daar zijn ze nu al bang voor. Even afwachten dus.

O ja en wat Balkenende betreft. Die had het geluk dat er nog een marinevliegtuig stond die hem na een bezoek van 2 uurtjes even naar Curacao heeft gevlogen. Hij laat dus zijn eigen landgenoten in de steek en vlucht naar een ander eiland. Watje!!!

  • 08 September 2010 - 07:12

    Hester:

    Je maakt nog eens wat mee!
    Jeetje, zo ziet Sint Maarten er ineens wel heel erg anders uit! Ik vond het er in februari toch mooier uitzien!
    Lief dat ze zo goed om jullie dachten. Een beetje hulp kon je natuurlijk ook wel gebruiken. Ik had het in ieder geval doodeng gevonden.
    Dikke knuffel voor jullie!

  • 08 September 2010 - 16:29

    Luud En José:

    Je bent niet zo'n klein beetje eigenwijs hè? Wie gaat er nou tijdens een orkaan langs de zee staan! Gelukkig is het goed afgelopen, stel je voor dat je was weggewaaid!
    Ik moet eerlijk opbiechten dat ik 'curfew' heb moeten googelen; moeilijk woord!
    Leuk dat je te horen was bij Omroep Brabant; je wordt nog eens een BN-er!

  • 08 September 2010 - 18:11

    Ans Kaspers:

    zo dat was nog eens storm gelukkig hebben jullie geen schade opgelopen.van die tweede orkaan niets vernomen in nederland of moet die nog komen.
    groetjes ans

  • 08 September 2010 - 18:16

    Ellen:

    Zo het is wel aardig avontuurlijk daar zeg..Gelukkig zijn jullie er goed doorgekomen...
    Indrukwekkende foto's trouwens...
    Groetjes van ons..

  • 09 September 2010 - 17:16

    Ruud En Jose:

    Hallo Renze,linda en Vera,

    Wat een verslag. Jeetje wat zullen jullie een angst hebben gehad. We hebben wel geduimd voor jullie hoor dat het goed mag aflopen. Er is wel een chaos achter gelaten. Je word nog eens beroemd linda eerst in BN de stem met jou mening en foto en nu bij omroep Brabant.Het wordt nog eens wat!!! Gelukkig is verder alles goed afgelopen voor jullie, toch??
    Dikke knuffel van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 17 Mei 2009
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 161040

Voorgaande reizen:

28 Juli 2009 - 31 Oktober 2011

werken en genieten

06 Juli 2010 - 13 Juli 2010

Miami en Florida

18 Juni 2010 - 06 Juli 2010

Brazillie

Landen bezocht: